Nutrition genom hela livet, ung som gammal
När aptiten sviker eller energi- och näringsbehovet ökar kan man behöva specialkost. Via Mediq Direct kan patienten enkelt beställa och få hemleverans av näringsprodukter som en dietist, läkare eller sjuksköterska förskrivit. Snabbt och enkelt. Förskrivningsportalen vänder sig till dig som förskrivare av livsmedel för speciella medicinska ändamål samt glutenfritt. För att kunna förskriva nutrition i vår förskrivningsportal behöver du ett kundnummer och ett login. Det får du enklast genom att ansöka via förskrivarportalens inloggningssida.
Exempel på vårt sortiment av näringsprodukter
- Näringsdryck
- Sondnäring
- Berikning
- Förtjockningsmedel
- Glutenfritt
- Tillbehör, t.ex. sondmatningsaggregat
Sortimentet är heltäckande och växer hela tiden i takt med kundernas efterfrågan.
- Enkel hantering via självserviceportal för patient 24/7
- Kundservice med kompetens avseende produkter
- Leveranser direkt till hemmet
- Enkelhet och hög tillgänglighet för patienten
- Flexibilitet i leveranssätt och leveranstider
- Integritet och omtanke om patientinformation
- Tillgång till ett brett och varumärkesneutralt sortiment
Så fungerar förskrivningsportalen
-
Lagersaldo och priser visas klart och tydligtMediq Direct - Förskrivarportal är en webbaserad beställningsportal där produkternas pris och lagersaldo tydligt visas. Större delen av sortimentet (näringsdrycker, sondnäringar, glutenfritt) är lagerlagt och specialprodukter (t ex PKU-produkter) beställs hem, så fort det inkommer en beställning.
-
Subvention och egenavgiftEgenavgiften för patient räknas ut automatiskt utifrån regionernas olika modeller eller anges manuellt. Mellanskillnaden faktureras direkt till regionen.
-
Automatisk adresshämtning och 3 olika leveranssätt
Med hjälp av koppling till folkbokföringsregistret hittas patienternas leveransadress automatiskt och vi erbjuder tre olika kostnadsfria leveranssätt:
- Hemleverans med telefonavisering
- Hemleverans utan avisering
- Via utlämningsställe/ombud
Patienterna får leverans inom 1-3 dygn beroende på tid för beställning samt val av leveranssätt. Det går även att lägga vilande beställningar som skickas först efter att patienten varit i kontakt med kundservice.
-
Mediq Direct Patientbeställningar - Kundservice för patienterNär patienten behöver göra ett nytt uttag kontaktar de enkelt vår kundservice och har där möjlighet att byta leveransadress och/eller leveranssätt om så behövs. Det går också bra att byta smak på näringsdrycker eller form på pasta inom den förskrivna produkten. Patienterna eller dess vårdnadshavare/förmyndare/god man kan även hantera sina recept via patientportalen plus.mediq.com. Ni som förskrivare kan lägga till eventuella vårdnadshavare/förmyndare/god man via förskrivarportalen.
-
UppföljningDet går att se historik på uttagen; till exempel om och när patienten har använt sina ordinerade uttag, om det finns uttag kvar eller om patienten har bytt smak.
När beställningarna behöver förnyas kan man enkelt kopiera tidigare beställningar för snabb nybeställning.