Mediq Direct - Nutrition direkt till patient
När aptiten sviker och energi- och näringsbehovet ökar kan man behöva specialkost. Via oss på Mediq kan du enkelt beställa och få hemleverans på näringsprodukter som din dietist, läkare eller sjuksköterska förskrivit åt dig via oss. Snabbt och enkelt. Vi levererar livsmedel för speciella medicinska ändamål samt glutenfria produkter, direkt hem till dig som patient, om din förskrivare valt att göra det via Mediq.
Förskrivna recept / beställa näringsprodukter för patient
Via vår webbshop kan du som patient enkelt och smidigt beställa och betala dina receptbelagda varor digitalt. Det går även fint att kontakta vår kundservice via telefon eller mail.
Du som patient, eller en anhörig som sköter beställningen åt dig, kan beställa från dina recept och betala direkt online. Förskrivaren kan enkelt lägga in personnummer på vårdnadshavare/förmyndare/god man som då kan hantera recept för dig som patient. Säker log in via BankID och säker betalning med PayEx. Det är först när din förskrivare förnyar ditt recept som du kan se det och skapa uttag via Mediqs webbshop/patientportal.
Detta kan du göra i patientportalen
- Se dina förskrivningar
- Byta smak på dina förskrivna produkter
- Ändra leveransadress
- Välja leveranssätt
- Spåra dina beställningar
- Ändra fakturaadress
- Välja sändningsdag
Uppge alltid personnummer för den person beställningen gäller vid kontakt med oss.
Beställ i god tid, leveransen tar cirka 2-3 vardagar för lagervaror. Beställningsvaror har längre leveranstid.
Tre olika leveranssätt
-
Hemleverans med aviseringTransportören ringer strax innan leverans. Om ingen svarar gör de ändå ett leveransförsök Om de inte kan leverera skickas det en avisering via sms med info om vart paketet finns att hämta (eller via brev om inget mobilnummer finns) Man kan då antingen hämta på terminal eller kontakta kundservice som bokar ut det på nytt. Det är viktigt att vara hemma vid överenskommen tid då sändningen måste kvitteras vid leveranstillfället. En exakt tid anges aldrig utan chauffören informerar om att de är på väg.
-
Hemleverans utan aviseringStälls vid ytterdörr eller tomtgräns. Viktigt att portkod bifogas om det finns en låst port. Chauffören ringer inte upp vid hinder.
-
UtlämningsställeHämtas på utlämningsställe. När varorna finns att hämta kommer det en avisering via sms om du har ett mobilnummer angivet, annars blir det en brevavisering. Legitimation för person angiven på leveransen måste medtas. Paketet finns kvar hos ombudet i 7 dagar, därefter går det i retur.
Allmän information
-
FakturaSkickas separat till leveransadressen via post om inget annat är överenskommet. Faktura kan skickas till annan adress eller som PDF till en mailadress. Kontakta kundservice så löser vi det. Om någon artikel är slut på lagret, skickas fakturan först när du har erhållit hela din leverans.
-
ReklamationReklamation gällande fel i leverans eller vid leverans av felaktiga/skadade artiklar ska inkomma inom 10 dagar efter leverans för att vara giltig. Observera att det endast är en förskrivare som kan begära att något ska tas i retur.
-
ÖvrigtOm du behöver byta sort eller har slut på uttag måste du kontakta din dietist/förskrivare för ett ”nytt recept”.
Vår kundervice för nutrition finns här för dig.
Telefon: 031-388 92 00
Öppettider kundservice: 08.00-16.30